32 kbps 64 kbps Premium


Pořadatelé
Občanské sdružení Alternativa pro kulturu
Dům kultury Trutnov
Tisk Ofset Úpice
Realitní kancelář Dobré Bydlo

Hlavní partner
Continental Automotive Czech Republic s.r.o.

Partneři festivalu
Společnost Horní Labe a.s. - Marius Pedersen Group
VAK Trutnov a.s.
Tyco Electronics EC Trutnov s.r.o.
Pórobeton Trutnov a.s.
BAK a.s.
ZPA Smart Energy s.r.o.

Podporovatelé festivalu
Irish Pub - Ambrose Moloney's
Michal Čípel
Agentura RON
PeKut - Petr Kutáček - grafik
Kafírna Volk - Vescovi

Mediální partneři
Radio Černá Hora
Český rozhlas Hradec Králové
Trutnovinky
AB radio
Mezzo TV
Okolohradce.cz
Náchodský swing

After Párty II - překvapivá tečka za X. Jazzincem

30.4.2008 | autor: Tomáš Katschner

POSLEDNÍ VEČÍREK

ANEB VÍCE NEŽ DŮSTOJNÁ TEČKA

Rozloučení se letošním jubilejním Jazzincem se vyvedlo nad očekávání dobře.

Téměř plná síň B. Martinů si po netradičně krátkém Tomášově projevu (tentokrát se pokusil do děje zatáhnout i návštěvníky :-) dopřála vystoupení skupin Noční Optika a Grzegorz Karnas Quartet.

foto_424

Už pohled na nástrojovku dával tušit, že se bude dít něco zvláštního - vedle bicích baskytara i cello, elektrická i akustická kytara, klavír i klávesy, příčná flétna... Tóny z nich začalo vyluzovat seskupení muzikantů žijících v Praze, kteří se převážně hudbou zabývají i v rámci pracovních povinností - na školách, konzervatořích, orchestrech atd. Jsou to skladatelé Mirek Nosek (kytary) a Jakub Dvořáček (kapelník, klavírista), cellista a baskytarista Jan Keller, bubeník Jan Linhart a flétnista Štěpán Zbytovský.

Noční optika je ovšem "zájmový kroužek", kde si pánové hrají jen to, co je baví a zajímá. A to je něco mezi jazzem a klasikou, možná spíš obráceně. Jak uvádějí na svém webu, "meditace neurotikova a úprk flegmatika zde splývají v herbář pozapomenutých živočichů." Není to záležitost úplně snadná, skladby jsou rozsáhlé a jejich struktura hloubkově prokomponovaná, ale co mě vždycky baví, je jednak orchestrace, kombinace zvuků nástrojů a jejich i netypických rejstříků, jednak komunikace mezi hráči, kdy je vidět, jak se pánové dobře baví :-)

Celý zážitek umocňuje moderování flétnisty Štěpána Zbytovského v poloze roztržitého hyperkorektního starosvětského akademika.

Kapela střídala repertoár z desky Herbarium (Věrni větru, Mluvící balík, Vražda v Orient expresu) s některými staršími kousky, elektrifikované sety s akustickými (Podmořský koník a utopené cembalo), "vážné" s "veselejšími" a pomalejší s rychlejšími. Bylo to zkrátka velice pestré, možná někdy až moc - sotva si člověk zvykne na nějaký motiv nebo téma, už se zase pádí jinam. Ale co naplat!

Poněkud přesněji vše vystihl L. Dorůžka v recenzi z 21. 9. 2007, kterou si také můžete přečíst na www.nocnioptika.net

Když jsem si tak sumíroval, co by se o něčem tak abstraktním, jako je (nejen) tato hudba, dalo na závěr napsat, napadl mě slogan "virtuozita ve službě hravosti". Kdyžtak je volně k dispozici :-)

foto_426

Zatímco posluchači měli ještě o čem přemýšlet, na pódium nastoupil vokalista Grzegorz Karnas doprovázený rytmikou J. Honzáka a R. Víchy a pianistou Kubou Cichocki.

Protože jsem podcenil přípravu a nečekal vůbec "polského McFerrina", dostala mě první věc, myslím že "Black Crow" na kolena (obrazně). To byl odlet! Ani to nebylo tím, že Grzegorz úžasně a s lehkostí poletuje kdesi nad zemí, ani že má skvělou angličtinu, ani jen vysloveně zajímavými texty, ale tím vším dohromady, navíc komunikací s publikem a taky s kapelou. Tady netuším, nakolik byli spolu sehrání a co se odehrávalo poprvé (?), v každém případě to bylo svěží a suverénní. Podobně jako u Optiky nešlo o instrumentální exhibice, zahrát "co nejvíc", ale jen to, co je nutné, posloužit písničce - nebojím se to slovo napsat. Gregorz i scatoval a používal divadelní recitační prvky, zvuk si míchal přímo na pódiu, udával tempo kapele, prostě pořád se něco dělo. Spíš než Bobby McFerrin se mi na mysl dralo jméno Kurt Elling, jeho projev i podobné vyprávění příběhů. Grzegorz tomu potom nasadil korunu, když říkal, že na Ellingovi párkrát byl v Chicagu, kde tato prvořadá hvězda účinkovala co týden v jakémsi klubu za vstupné pět dolarů... Kéž by i u nás bylo víc takových klubů!

Pokud by se vůbec něco dalo uvést jako mínus, tak to, že všechny věci byly v podobné náladě a tempu.

No a potom ještě člověka napadne srovnání s jedním českým top pop jazzovým zpěvákem, a uvědomí si, jak je Karnas naprosto svobodný v technice (představte si, že mu nenabíhaly žíly!! :-) a bez manýry. Byl to prostě úlevný, osvobozující zážitek čisté hudby.

P.S. Kdyby vás zajímalo, jak to bylo s tím příběhem v posledním přídavku, tak to byla věc "Langue D´Amour" od Laurie Anderson (cd Mister Heartbreak). Prý taky ráda vypravuje :-)

Co dodat? Byl to moc pěkný večer.

Zapsal: Karel Čapek

foto_428

zpět
Jste . návštěvník těchto stránek