32 kbps 64 kbps Premium


Pořadatelé
Občanské sdružení Alternativa pro kulturu
Dům kultury Trutnov
Tisk Ofset Úpice
Realitní kancelář Dobré Bydlo

Hlavní partner
Continental Automotive Czech Republic s.r.o.

Partneři festivalu
Společnost Horní Labe a.s. - Marius Pedersen Group
VAK Trutnov a.s.
Tyco Electronics EC Trutnov s.r.o.
Pórobeton Trutnov a.s.
BAK a.s.
ZPA Smart Energy s.r.o.

Podporovatelé festivalu
Irish Pub - Ambrose Moloney's
Michal Čípel
Agentura RON
PeKut - Petr Kutáček - grafik
Kafírna Volk - Vescovi

Mediální partneři
Radio Černá Hora
Český rozhlas Hradec Králové
Trutnovinky
AB radio
Mezzo TV
Okolohradce.cz
Náchodský swing

Štěpán Markovič a GuloČar

24.3.2008 | autor: Jiří Kostelecký

Funková smršť z Brna
Štěpán Markovič a Gulo Čar, New End, Trutnov, 22.3. 2008

Jsou koncerty, kdy se už v samotném průběhu těšíte, až o nich budete psát. Napadají vás spousty formulací, jimiž vystoupení vychválíte, a skoro vám je líto, že jazyk mnohdy nemá odpovídající výrazy pro to, co byste chtěli vyjádřit. Přesně to se mi přihodilo na koncertu kapely Gulo Čar, která v rámci festivalu Jazzinec 2008 zahrála v trutnovském klubu New End.

Předně, neznám mnoho kapel, jejichž koncerty by byly strhující tak jako právě koncerty Gulo Čar. Hudební publicistika se postarala, že je to už trochu klišé, ale člověk se tomu nemůže vyhnout - kapela Gulo Čar je na živo prostě bomba. Brněnská skupina, kterou až na jedinou výjimku tvoří romští muzikanti, je doslova rodinnou záležitostí - všichni členové jsou vzájemně spjati nejrůznějšími příbuzenskými vztahy. A zřejmě to je základem toho, jak Gulo Čar na pódiu působí - jejich projev je neskutečně živelný, uvolněný a spontánní. Bubeník odklepe paličkami začátek skladby a v tu ránu je celý Gulo Čar uvězněn v ďábelském groovu. Je fascinující sledovat způsob, jakým jednotlivý muzikanti cítí rytmus, který jakoby prostoupuje každou část jejich těl a se stejnou silou se pak valí z pódia. V tom lze vysledovat zásadní rozdíl od jejich funkových kolegů Monkey Bussines, kteří jsou sice minimálně stejně zábavní, ale při vší té velkoleposti vyznívají trochu sterilně.
Na Jazzinci se po boku Gulo Čar představil také přední český saxofonista Štěpán Markovič. Dramaturgie večera vypadala tak, že roli "předkapely" obstaral právě Markovič s částí Gulo Čar - jejich set byl poskládaný z různých jazzových skladeb, které v originálním pojetí dostaly funkové spodky. Markovič byl ve svých sólech jímavý i výbušný, prostor dostali i další muzikanti. Po zhruba čtyřiceti minutách dozněla poslední skladba a po krátké pauze nastoupila kapela v plném obsazení.
Gulo Čar jsou opravdoví sympaťáci. Sympatická je i angažovanost kapely ohledně řešení problémů Romů. Když před dvěma lety hráli na Jazzinci poprvé, jeli právě šňůru nazvanou Likviduj Tour, kterou připravili ve spolupráci s nadací Člověk v tísni. Jejím cílem bylo upozornit na existenci novodobých ghett, která vznikla v mnoha českých městech. S odstupem let hodnotí kapelník Vladimír Dirda tuto snahu velmi pozitivně, přestože konečné řešení problému je ještě daleko.
Gulo Čar jsou zkrátka zábavnou a po všech stránkách zajímavou kapelou, kterou každý návštěvník sobotního vystoupení bude jistě toužit vidět znovu.

Jiří Kostelecký

foto_377

Gulo Čar znovu roztančili New End

Brněnští Gulo Čar jsou obecně považováni za jednu z nejlepších koncertních kapel u nás. Jejich koncerty jsou plné nášláplého funku s výraznými jazzovými a soulovými prvky. Propracované aranže, bezchybné muzikantské výkony a trojice roztančených zpěváků v čele činí Gulo Čar nadmíru nebezpečnou kapelou, která vás nenechá v klidu.

foto_382


Na trutnovském koncertě, který byl součástí programu festivalu Jazzinec 2008, se také představil špičkový český saxofonista Štěpán Markovič, který na úvod s částí kapely odehrál originální set funkově zahraných jazzových kousků. V krátké pauze před vystoupením kompletních Gulo Čar jsme stihli položit několik otázek kapelníkovi a baskytaristovi Vladimíru Dirdovi:

Na úvod tradiční otázka - vzpomínáte si na své minulé jazzincové vystoupení?

Popravdě, detaily si už asi nevybavím, ale můj brácha (Pavel Dirda - klávesista a skladatel Gulo Čar, pozn. red.) si na ten koncert vzpomíná moc dobře, protože měl tehdy problém se žaludkem a celý koncert ho trápily bolesti.

Tehdy jste jeli šňůru Likviduj! Tour, kterou jste se ve spolupráci s nadací Člověk v tísni snažili upozornit na neřešený problém romských ghett. Jak se na to díváte se s odstupem, měla ta snaha smysl a došlo k nějaké zpětné vazbě?

Na světě je spousta problémů, které je třeba řešit a neřeší se, a každá snaha, která se na ně snaží upozornit, smysl bezesporu má. Co se týče zpětné vazby, lidi na nás z publika často pokřikovali, že to znají, že mají stejné potíže, a někdy po koncertě proběhla nějaká diskuze.

Vaše poslední desku Gipsy Goes To Hollywood produkoval Doug Wimbish, baskytarista slavných Living Colour. Dosáhli jste soundu světové třídy, jak to vypadá se zahraničním koncertováním?

To se všechno dozvíte na našich internetových stránkách (www.gulocar.com).

Album Gipsy Goes To Hollywood vyšlo v roce 2006. Jak to vypadá s přípravami další nahrávky? A můžeme čekat nějak změnu ve zvuku Gulo Čar?

Desku chystáme, pořádně řešit to začneme v červnu. Rádi bychom zapojili elektroniku, paralelní zvukové sekvence, plánujeme nakoupit mašinky, takže nějaký posun určitě bude.


Jiří Kostelecký


foto_384

Další fotky jsou (jako vždy) v galerii.

Reportáž z koncertu + rozhovory se Štěpánem Markovičem i GuloČar jsou k vidění zde:
http://www.nasetelevize.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=534

foto_386

zpět
Jste . návštěvník těchto stránek